Friday, April 20, 2012

Natural way vs Induce Labor

Yeah!! The adventure begins here! Are u ready cantik manis sekalian?? Ekekeke

Ape yang aku nk citer ni berdasarkan pengalaman bersalin aku. Since aku dah merasa kedua-dua cara, induce labor and dan natural way.

Jika di beri pilihan antara dua tu, aku x kan fikir masak2 dah. I have made up my mind!!

So, layan.....

Masa lahirkan puteri sulung aku, EDD aku dh overdue, klu ikut gomen after 10 days from EDD still x branak jgak, baru la akan jalani proses induced. Tp sbb aku memilih utk deliver dekat private, so doktor bg pilihan pada aku utk pilih tarikh. Katanya, 37w pun dh boleh deliver sebenarnya, sbb baby pun dh matang. Aku dh 40w, terlebih matang pun ye.

Biasa la kan, first baby, mana ade pengalaman, org yg pernah bersalin kata induced ni sakit sket je, so aku ni percaya lah kan, klu doktor yang ckp, lagi lah aku percaya.
Tapi percaya lah, lepas ni korang jangan lah percaya klu ade org ckp induced ni sakit sket je. Itu auta semata2. Percaya tau!

Aku serah diri pkul 10 pagi 12/06/2010. Jalan bukak 1cm sahaja. Masuk ubat (tablet) ke dalam faraj pada pukul 10.30 pagi 12/06/2010. Kontraksi terasa, tp very light, after 4 hours jalan x bukak, masuk lagi sebijik.
Jalan bukak 3cm after 4 hours. Masuk lg sebijik. After 4 hours remained 3 cm.
Masuk ubat yg kedua tu, dh terasa kontraksi yang amat dasyat. Seolah2 dh nk terberanak, tp tidak sebenarnya.
Inikan ubat yang ketiga, lagi lah aku tak terkata kesakitannya.
Gap antara satu kontraksi tu sekejap giler, nk tarik nafas pun x sempat.

Malamnya, kena drip. Hak kena cucuk kat tangan tu, pastu setitis air menitis memasuki tubuh, aku rasa mcm nk menggelupur. Mula2 slow titis air tu, lepas cek jalan, baru bukak 4cm, kul 2 pagi klu x silap aku. Nurse lajukan sedikit titisan air tu, Ya Allah....
Hanya Dia yang tahu ape yg aku rasa. Laki aku sampai dh blurr time tu, xde sesaat pun aku x mengerang kesakitan. Sesaat pun tak, okay! Setiap saat aku sakit. Aku tak tahu nk bgtau asben sakit kat mana, sbb aku rasa kesemuanya sakit.

Orang lain sedap2 tido, aku sedap2 sakit. Uwwwaaa..!!!

Membawa lah ke esokkan harinya, sampai aku dh xleh nk berdiri betul2, nk ke tandas kena pimpin, darah kuar banyak. Orang kata klu mentuban darah mmg sakit, klu mentuban air xde la sakit banyak ngat. Tp aku sedang bercerita topik induced skang ni, darah ke air ke, x terkesan pun di hati ini.

Pukul 8am 13/06/2010, masuk LR, jalan baru bukak 6cm. Can u imagine? After 22 hours, baru bukak 6cm. Oh!! Speech less!

Sejak dari semalam aku check in, ade 3 org masuk utk deliver, mereka sume dh selamat, tapi aku??
Masih berjuang, menahan kesakitan, kadang2 terjerit2, mana tahan woooo...

After 4 hours at 12 pm, cek jalan, alhamdulillah dh 8 cm. Sedikit gumbira di situ. Walaupun hakikatnya kesakitan itu tiada bandingannya.

Aku bagaikan dh xde air mata, sumpah aku x tahu nk describe macamana rasa sakit yang aku lalui tu. Ibaratnya, kena tikam bertubi2 tp tak tahu kat mana kena tikam tu. Paham dak?

Aku genggam tangan laki aku, tp aku rasa mcm x pegang ape2. Sbb tu aku kata, kesakitan tu tiada bandingan. Semua deria mcm dah hilang. Huhuhu

Dalam kul 1.15 pm, kesakitan yang x terbendung lagi, rasa mcm sesuatu nk kuar. Aku menjerit2, pastu doktor dtg, aku mcm separuh sedar, xde sape suh teran, aku main teran je sbb dh x tertahan. Sekali push je, terus keluar. Aku langsung tak rasa apa2 masa baby kluar, nurse bgtahu dh kuar, siap tanya "Lega dok?".
"Lempang nak?". Hehe

Betapa sakitnya kena induce sampaikan aku tak rasa apa2 masa baby kuar, sekali push lak tu. Laki aku dengar masa doktor zap! upacara memotong.
Bonus la kot kat situ, sbb sakit ubat paksa tu mengatasi segalanya. Macam aku cakap la, deria rasa dh hilang. Huhu
Sebaik je baby kuar, berdezup keperitan yang aku tanggung hampir 27 jam tu hilang serta merta. Pergi mana ek?? Ekeke

Aktiviti menjahit selepas tu pun sama, aku siap x sedar diri langsung, mmg tak rasa apa2 langsung, tambah lagi ngan ubat bius kot.

Drip kat tangan aku tu diaorang x bukak pun, wpun aku dh selamat. Xpe, xyah bukak pun xpe, x sakit dah. Hahaha. Berlagak.

Melihat muka anak sejurus selepas tu adalah sejuta kepuasan. Jeling kat asben, "this is the first and the last". Ekekeke
Asben tunjuk tangan dia yang merah2, garis2 mcm kena cakar.
"Hasil seni air tangan sha".
Hahaha, rupanya kuat jugak aku pegang tangan laki aku sampai cakar2 tu berdarah. Nasib lah yeee...

So, membaca kisah di atas, korang simpul sendiri boleh? Ngeh3

Waktu sakit aku masa lahirkan puteri kedua, lebih kurang dalam satu jam lebih. Sakit yang tak tertanggung lah tu, sakit biasa2 tu masih leh tahan lagi.

Lahirkan puteri ke-2, aku lalui proses bersalin yang asli. Asli gitueww...
Aku leh rasa kontraksi, braxton hicks, proses bukaan jalan agak terkawal dan cantik. Hehe... Boleh rasa masa doktor zap! aku, boleh rasa baby nk kuar, dpt rasa proses teran, 3 kali you, mmg terasa sangat masa baby kuar, aku puas sangat bersalin kali ke-2 ni. Sakit tu tetap sakit, tp sakit yang indah. Kui3. Masa induced tak indah sangat. Hahaha
And masa kena jahit tak rasa la, klu rasa masa jahit tu, aku nk jugak suggest kat doktor, "pakai gam uhu je boleh tak?".
Baca blog kawan, deliver kat gomen, katanya sakit kena jahit lagi sakit dr bersalin. Biar betik?!!

Memandangkan 2-2 kelahiran aku overdue, maka anak2 yang akan datang, aku dh ade cara nk set kan tarikh last period. Ekekeke...
Eh, aku tulis anak2 eh? Hehehehe....
Dengan izin-Nya. ;-)

Masa nk bersalin mmg rasa serik, tp bila orang tanya "ce citer sakit tu rasa gane gok?"
Aku rasa x de sape pun yang boleh citer cane rasa sakit tu. Aku sendiri pun xleh nk describe atau nk bandingkan rasa sakit tu cane, beranak lah klu nk tahu sakit tu cane. Hihihi

Korang rasa aku ni overrr ke? Nak takutkan korang ke?
Dak eeehhh....
Masing2 ade pengalaman sendiri. Aku rasa, orang lain pun induced gak, tp xde la over macam aku kot.
Sbb aku sendiri pun rasa mcm kes aku ni over sket. Dah nk buat cane, itulah yg aku lalui. Jahat tau, kata aku over! Tak mo kawan!
Ngeh3

Pssstt: pernah terpk, yang lahirkan anak sebelum kawen tu, branak sorang2, cane lah gamaknye yeee..... Tak tercapai dek akal ku.

Salam....

Jumpe lagi je wanita vouge sekalian.

- Posted using BlogPress from my iPad

9 comments:

  1. takuuuuuutt.. ngeri!
    caeser sakit lepas banak,
    ni sakit seblom..

    camne ni.. debbo molek wasse.. ;-p

    ReplyDelete
  2. Sya,

    phuhhh!!!!kesat peluh baca!!!

    Ank sulung 17jam,induce jgk.

    Ank no 2 induce jgk tp 2jam shj sakitnya

    beza induce ank sulong & no 2-yg sulong di govt smntara no 2 kat private.byk assist drug masa tuh.

    Apapon inilah masa menghapus dosa kita kan.the painful journey but the sweetest moment ever!

    Dah,jgn ingat2 dah.cpt2 sihat,kuat sikit berpantang.byk jht ker?

    ReplyDelete
  3. Faham sgt?!! Yg melalui akan merasai dasyatnta skt bersalin.

    ReplyDelete
  4. Kak leily: alya ikut tingkap rupanya. Bonus gok tu. Dok jejas ar. Ngeh3

    Kak lynn : masa induced dulu, sha mintak ubat tahan sakit diaorg x bg pun, sabo je lah. Kali ni lg banyak jahit, padahal bb lg kecik dr aliya dulu. Huhu

    Sue : kaaann sue. Tp bila tengok muka anak lepas tu, Ya Allah... Dia Maha Mengetahui segala yang tersembunyi. Sejuta perasaan yang x boleh digambarkan dengan perkataan. Syukur.

    ReplyDelete
  5. xdapat berkata ape2x...xrasa semua itu..tp ceaserean jugak azab..azab nyer hingga kini...masih terasa kesan operate itu...faiz rasa jugak time kontraksi..yg graf naik mencanak2x..tp xsempat rs time push....

    ReplyDelete
  6. Faiez: sama mcm kes kawan sha, menahan sakit kontraksi tp jalan x jgak bukak. Last2 kena caeser. Sakit kejap xpe, klu dh sampi 3 hari tahan sakit, ya ampunnnn...
    Tp bila kenang balik, sebenarnya tu semua indah. ;-)

    ReplyDelete
  7. amboi sha...penuh perasaan mengekspresikan rasa...tp betol la, sape yg tak beranak tak tahu camne sakit bersalin tu...huhu...zurul rasa 2-2...nuha normal, induce (5jam sakit)...exactly sama mcm aliya...sakit berterusan xde stop2...huhu...Aqeel plak caesar, tak sempat contraction dah kena operate (baby breach)...tp alhamdulillah w'pun c-sec, pas bsalin tak rasa sakit...no-3 nnt tak tau la camne..huhu...tp dgr citer kat gov. skang dah bleh request epidural utk yg bsalin normal...

    *zurul*

    ReplyDelete
  8. Salam.. Sy tgh debor tggu ms nk brsalin yg ke2.. Yg 1st kn induced tp amik epi.. So rs skt sikit jer.. Kali ni nk rs jgk sakit brsalin tu.. Tp taaaakut sgt.. Smg dpermudahkanNYA.. masih trbayang 1st exp bl doc jahit n seluk utk kuarkan darah beku yg hasilnya penuh semangkuk.. Ngerinyer.. Ms tu epi so x rs sakit.. Ya Allah kasihanilah daku.. Permudahkanlh ya Allah

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...