Friday, February 14, 2014

Holiday




Percutian pertama tahun 2014.

Berlangsung pada 30 Januari sehingga 2 Feb 2014, Johor Bharu. Cuti sempena sambutan Tahun Baru Cina. Time public holiday macam ni la boleh ambil cuti lama sket. Ambik annual leave 2 hari, campur dengan weekend dan public holiday, dapat la cuti 5 hari. Lama la kan? Kalau nak cuti sebulan, apakata tulis surat resign, bukan setakat sebulan, beratus-ratus bulan lagi. Kalau nak la. ;-)

Percutian ni memang di rancang. Pergi dengan family aku. Awal perancangan, keluarga kecil aku dan adik aku yang no-3 aje. Bila suami war-warkan dalam group wasap ‘Kami Sahaja’ iaitu adik beradik aku and the gang, maka yang lain pun nak ikut sama. Biasa la, tak semudah tu je semua nak ikut, since masing2 dah ade suami/isteri dan berkerjaya lagi. Dua-dua belah pihak kena lah setuju. Hak mana keje shift ke, keje on-call ke, keje cikgu ke, kalau nak ikut sila arrange cuti ikut tarikh yang telah di tetapkan. Siapa ingkar, good-bye. ekekeke.

Lepas tu, berita tu sampai lak kat parents aku. Tokmi teruja. Eh-eh. Masalah awal di kesan ialah pada tarikh 30hb tu adik aku masih sekolah. So, since parents aku nk ikut dan disebabkan faktor adik aku masih sekolah, kami kena buat plan B. Tup-tup sekolah adik aku dpt cuti peristiwa on that date. Maka settle la part sape nak join sape tak nak. Walaupun pada hakikatnya, pada saat-saat akhir, tetiba ada yang macam 50-50 plak dah. Macam-macam.

Tempat penginapan telah disediakan. FOC lagi uols. Hehe, sebab tu kami pilih JB. Kan dah jimat kat situ. Part makan lak tokmi concern sket, katanya takkan nak makan kat kedai aje, maka beria tokmi bawak periuk bagai. Hehe. Takpe, nanti kita tengok brape kali tokmi masuk dapur sepanjang kat sana nanti. Sempat keeee?? Hehehe

Kami gerak ke JB lebih kurang pukul 10 pagi tarikh 30/01/2014. Encik suami baru tiba dari Johor pagi tu dalam pukul 7 lebih kurang, lepas tu nak kena drive ke johor plak. Hehe. Kesian tau. Tapi demi nak menggembirakan ahli keluarganya, ibadah tu, redah jua, asalkan kami happy. 
Untuk breakfast aku sempat goreng aglio olio. Tapi tak sempat makan, maka bersarapan dalam kete aje. Encik suami dah menjeling tengok aku packing sarapan dalam Tupperware siap-siap. Hahaha. Itu kan tu pantang larang encik suami. Sayang kete ke sayang kami bang? :p

Adik aku gerak dari KL tengahari tu. Tapi dia yang sampai dulu.
All the way, aku tido manjang, semalaman tak tido ekpun, ngantuk wooo. Seingat aku, kami benti lunch kat Rompin. Area Leban Condong ke ape ntah nama tempat tu. Tempat tu kira glemer la jugak. Tempat makan en suami and the gang setiap kali ulang alik dari Kuala Berang ke Johor. Kat situ diaorang serve udang galah. Lauk lain pun ade, tp hak specialnya udang galah la. Time kami makan tu takde udang kecil, hak tinggal size A+. Kalau tak silap aku, diaorang grading guna A, A+ macam tu. Besar gabak udang nya, kenyang weihh makan sorang. Makan ngan budu. Budu dia memang terbaik. Hehe. Aku tak amik gambar, sebab Aliya ‘menyanyi’ gembira. Baru bangun tido, mood tak menjadi. 6 ekor udang galah tambah dengan beberapa lauk lain, total burst RM 130. Murah la kot bagi aku, eh ke mahal. Suami pernah jgak beli udang galah mentah bawak balik, RM50 sekilo, murah bagi aku, sbb kalau beli kat sini (Trg) RM60 sekilo. ;-)

Kami sampai JB dalam pukul 6 petang. Muka masing-masing penat, tapi riak gembira tu lagi ketara. Hehe. Marilah kita melayan gambar yang ada. Bosan je tengok tulisan kan? ;-)


 Eh-eh. Muncul cis-tat lak. Malam sebelum tu gigih aku mengetart. Kawan kakak aku yang order. Nak tolak segan la pulak, sebab order ni dah bgtahu lama. Maka aku angkut sekali kakak aku dan batalionnya tido umah aku malam tu. Tolong aku mana-mana yang boleh. Since kakak aku yang tolong, maka cepat la siap. Tapi aku tak tido sampai ke pagi. Barang satu ape pun belum packing. Bawak berjalan anak-anak ni kena prepare awal2, kang last minit ade la itu ini yang tertinggal. Lepas dah siap menge-tart aku layan Ariana Rose jap 3 episod. haha. 3 episode tuuuu. Tak feel. Sebab aku banyak forward mana-mana part yang boring. So, jalan citer pun macam pantas jeee. Haha. Katam 3 episod baru aku start packing barang. ;-)



Ini lah aparment suami aku yang disediakan oleh majikannya. Setiap seorang staf diberikan sebuah apartment. Kot la ada wife yang tak kerja, bole datang duduk sekali. Ada sorang kawan suami yang terlibat dengan bencana banjir di Kemaman hujung tahun lepas, rumahnya terlibat sama. Isteri dan anak-anak dia bawa duduk sekali kat situ sehingga semua urusan selesai.;-)

Sebelum ni, majikannya menyewa kat Grand Bluewave Hotel. Apartment-style jugak, tp satu bilik tido je. Adik aku pernah ikut aku berjalan kat JB masa suami masih kat Bluewave, terpaksa tido duk kat ruang tamu, kesiannn dia. ;-).

Awal Januari 2014, suami request nak pindah Amansari Residence Resort, lucky him masih ade kosong. Apartment ni 2 tingkat, Aqeela suka, boleh main turun naik tangga, ada 3 bilik tido, 3 bilik air, ruang tamu dan mini kitchen. Kalau duduk sini takde servis untuk dobi, maka they provided a washing machine and dryer. Bila dah ramai-ramai stay kat sini, macam tak bercuti pun ye, rasa macam pulang kampung untuk berhari raya. Tokmi dan adik aku siap ber-round2 basuh baju. hehe


Yang penting berendam dulu. Cantik pulak bikini diaorang ni kan? ;-)



Sepanjang 4 hari kat sana, kami sempat masak sekali je. Beria tokmi bawak periuk belanga bagai. Hehe. Kami (aku, suami, umi, abah dan adik aku) pergi pasar dalam bangunan tertutup, bes jgak macam tu, bersih je. Kami gerak dalam kul 9.30 pagi, bila sampai pintu masuk building tu bukak separuh je, lepas tu kete pun tak banyak. Aku pun agak pasar tak bukak, sbb hari tu Jumaat, Johor pun dah isytihar Jumaat cuti. Ditambah pulak dengan hari tu bersamaan dengan Tahun Baru Cina. Walaupun aku rasa macam pelik je bila pasar tak buka, lain la kalau raya puasa. Tapi suami tetap masuk parking, dan kami tetap nak masuk buiding tu. time tu dalam pkul 9.45. Rupanya bila kami masuk je, peniaga baru aje nak start-up. Baru nak bukak kedai, susun-susun barang, ikan, ayam dan yang sewaktu dengannya. Rupanya pasar tu meniaga jam 10.00 pagi. Ingatkan tak meniaga hari tu, sebab kat kampung aku, 6.30 pagi pun dah ade orang membeli, inikan orang meniaga. Hehe


Kat pasar aku beli sayur kailan. Selalu akan goreng dengan ikan masin. Satu bangunan tu la jugak aku cari ikan masin yang selalu aku pakai tu, tapi kalau jumpe yang dalam paket plastik pun ok. Tapi takde. Beria aku nak makan kailan ikan masin, hahaha. Padahal bila2 pun boleh makan, tapi sebab dah terbeli sayur kailan tu, maka nak jugak teruskan hasrat tu. Padahal goreng dengan sos tiram pun sedap. Tapi aku takmo. Ngengade kekdahnya. ;-)

Maka Tesco tempat dituju. Hanya berkehendakkan ikan masin. hahaha. Puas jugak aku keliling mencari kelibat ikan masin tu. Last-last suami jumpe yang ni (gambar di atas). Aku belek kemain sbb tak pernah tengok yang macam tu (jakun). Ikan tenggiri tu dia peram dalam minyak zaitun dan garam. Tapi garam tu beku. Sekali tengok macam mayonis.

Tokmi bagitahu, ikan tenggiri masin dalam botol tudung kaler kuning tu tak jual kat luar dari Terengganu. Produk tu keluaran daerah Marang, so distribute dalam Terengganu je. Ye ye je tokmi tu. hehe



Sepatutnya dalam agenda kami nak pegi main-main air, kat mana2 pun tak kisah. Bila masuk hari ke-3 kat situ, masing-masing tak nak pegi berbasah-basahan pulak. Anak sedara aku pun tak berapa sehat, kecik lagi, so parents nya refuse, lebih kepada nak jalan-jalan dan shopping sahaja.

Tapi, sebab nak jugak bawak Aliya ngan Aqeela berbasahan, maka aku ajak suami mandi kat pool aparment sudah. Lepas breakfast kat hotel pagi tu, kami bersiap nak gi pool. Sekali bila offer sapa-sapa nak ikut, eh-eh semua nak ikut pulak dah. Haha. Ok lah kan, masih jugak berbasahan cuma free of charge sajork. ehehe.

Kami jalan-jalan, window shopping kat Aeon Tebrau City, KSL Mall, sekali lagi aku sampai kat Johor Premium Outlet (JPO). Sakan adik aku shopping, memang berbaloi lah kot bawak dia. Aku cuci mata je, suami sempat gak amik seketul, jeles mak tau. Belah malam suami bawak pegi Pandan up town. Ramai yang amat umat manusia kat situ. Mak pak sibuk nk berjalan, anak-anak sibuk meragam. Haruuuu. Hahaha

Suami kata asam pedas Johor sedap. Selalu dia share gambar dia makan ngan kawan2 dia. Merah pekat kuahnya, takut pulak aku tengok, kang berasap lubang hidup kepedasan. Kami dinner asam pedas di Tepian Tebrau. Sedap jugak, memang merah pekat kuahnya, tapi takde la pedas sangat. Paling sedap puyuh goreng dia kot. haha. Kesedapan melebihi subjek utama. Tapi bagi aku macam mahal jee. Hehe. Sorry ye takde gambar, tok abah aje yang snap-snap malam tu, so ada dalam phone tok abah. 

Acara makan-makan kat Senibong Seafood adalah agenda yang tak boleh skip. Mesti ada. Hehehe. Dalam banyak-banyak deretan kedai, aku pilih nak makan kat Anjung Senibong (rasa dah betul nama tu hehe). Bagi tekak aku sedap kalau nak banding dengan kedai yang pertama dari jalan masuk. Kedai pertama tu memang banyak variasi, kedai cantik, servis cepat, masuk JJCM, artis pun katanya selalu pilih kedai tu, tapi pada aku memang tak kena selera aku. Masing-masing ade pendapat masing-masing kan kan kan. ;-)


Kami bergerak menggunakan satu kenderaan sahaja. Kereta Hyundai Starex with 11 seaters. Muat untuk kami 8 dewasa dan 3 kanak-kanak. Family kakak aku tak join naik. Kalau join muat je, kot. hehe.
Bukan kereta kami ye, ni kereta majikan suami beri utk staf ulang alik dari apartment ke tempat keje. Awalnya aku suh pilih Toyota Alphard, gedik mengada-ngada. Tapi suami kata, Alphard dah 'nyek' (read lasak, ye kot), tahu-tahu ajelah kalau dah kereta pinjam, kalau kereta sendiri masing-masing reti pulak jaga. Nyamuk hinggap pun marah. Over. Since Starex ni kete baru, suami amik yang ni. Kan senang gerak satu kete, kalau sesat pun ramai-ramai. Hehe ;-)


Pic ni saje-saje tayang. Nak menunjuk shawl yang aku pakai tu. Besh!! Suka arh. Besar dan lembut. Pin, belit dan selit jarum. Lepas tu x yah risau dah dia nk gerak macamana pun, sbb material chiffon ni ringan. Since its chiffon, harus la jarang kan, so kena la pakai inner tutup leher, takpun kalau pandai selit memang tak nampak la batang leher tu. Cantik kan? kan kan? Bukan aku lerrr, shawl tuuu. :p
Shawl from JubahSouq. Instagram: @jubahsouq. ;-) 
Lokasi shooting : Aeon Tebrau City Carpark :p


Hari terakhir kami. Kami turun breakfast ramai-ramai. Hak kecik semua kena bangun mandi awal dan makan pagi. Nak gerak awal dan nak sampai awal. Masing-masing dengan haluan masing-masing. Family kakak aku masih nak pusing2 bandar Johor. Abah nak hantar adik aku balik asrama. Adik aku terus balik KL.

Bila nak bercuti dengan keluarga ni, kena susun agenda baik-baik. Kena rangkum semua peringkat, dewasa, remaja, kanak-kanak dan bayi. Baru smooth and steady. ehehehe.


Thanks for dropping in!;-)

2 comments:

  1. bestnya dia sakan bercuti lama..
    tak penah cuti2 kat JB..teringin jugak..
    JPO pun tak pnh jejak..

    ReplyDelete
  2. Chekgu Azrine,
    Ni 1st time kot kitaorang cuti satu family macam ni. Hehe best. Tapi takleh amal selalu, pokaiii. kuikuikui. Ai kan cheapskate.

    Kadang, tak payah pun nak kena bercuti jauh-jauh, belanja besar utk happykan keluarga, kan kan kan. (cliche nye statement) ekeke

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...