Tuesday, February 11, 2014

Kena cium

Mesti korang laju je nak baca bila tengok title tu kan? Hehehehe.

Amaran: Cerpan. (cerita panjang)



Ujian Allah itu datang dalam pelbagai bentuk. Bagaimana cara penerimaan kita itu yang paling utama. Dugaan boleh jadi sesuatu yang manis untuk disyukuri, namun jika pahit ianya juga untuk disyukuri kerana menjadi insan terpilih, menunjukkan kita hamba yang disayangi. Muhasabah.

Jam kat desktop tepat 5:12 petang. Moh la pulang punch-card kat rumah plak. Sambung keje-keje di rumah. Perempuan, kerjanya 24/7 non-stop. Bohong! ;-)

Menaiki kereta putih milik suami. Enjin dihidupkan. Radio di pasang, amik mood happy, kot2 hotfm sudi nak alunkan lagu Hanya Aku oleh Hyper act. Vokalis yang bila bukak mulut mesti nampak lesung pipit. Comel kan kan kan? Ok, fine Nomad lagi kiut. *Peace*

Gear ‘D’ dan seiring itu tayar bergerak, tanpa menekan pedal minyak. Melepasi kawasan pejabat yang dipenuhi kereta diparkir kiri dan kanan, maka aku memilih utk bergerak dengan kelajuan 20km/j. Sehingga tiba di simpang ke jalan utama, brek di tekan dan kepala terarah ke sisi kanan, memerhati kereta yang tidak putus2 melewati hadapan aku sebaik sahaja lampu trafik merah bertukar hijau. Aku tidak mencuba untuk menyelit, malah suka melihat pelbagai ragam pemandu dan penumpang, sambil2 mencuci mata melihat kelibat kereta mewah dan pemandunya yang berkaca mata hitam. ;-). Selalu macam tu eh? :p

Sebaik laluan lengang, kaki beralih ke pedal minyak dan aku menyusur keluar ke laluan utama, mengambil lane kanan dan memandu tenang sambil jari jemari salleh mengetuk stereng mengikut alunan lagu di radio. Kelajuan sekitar 50km/j sahaja, sejajar dengan waktu pekerja sektor awam mula memenuhi laluan jalan. Sibuk. Laju pun nak kemana, kan?

Terlintas untuk membeli sesuatu untuk cicipan di rumah abah. Mungkin pisang goreng, atau sate ikan sos pedas manis, atau mungkin juga pulut panggang panas. Mata memandang cermin pandang belakang dan sisi kiri, sebelum isyarat ke kiri dinyalakan. Berjaya menyelit ke lane kiri dan kereta bergerak perlahan ke depan sebaik pedal brek ditekan sedikit. Kepala menjengah2 kerana mencari ruang kosong untuk memarkir. Ternampak ruang yang memuatkan badan siputih, maka stereng di pusing ke kiri dan tiba-tiba BOOOOMMM!!!!

Brek mengejut kerana terkejut. Mata tertumpu ke arah penunggang motor yang cuba mengelak untuk tidak melanggar tiang lampu di hadapannya namun gagal untuk mengelak dari melanggar pagar penghadang di laluan pejalan kaki di luar bangunan pejabat kerajaan. Aku terdiam seketika. Mimpikah aku? Itu lah yang aku harapkan.

Menarik nafas dalam-dalam, pintu di buka dan keluar untuk melihat keadaan kereta. Arrrghhhhhhh….. kalau la aku mampu menjerit di situ. Penunggang motor sebagai A masih di atas motornya, tanpa sedikit menoleh ke arah aku. Takut? Ke malu?

"tak nampak ke saya bagi signal tadi?"
"kak bagi signal lambat sangat, saya laju, lagipun silau".

Oh ye, cuaca petang itu terang benderang. Cahaya matahari memanah terik, pedih jika mata tidak dilindung. Tapi suhu tidak panas, aku agak dalam 25-27 degree c.
Lambat bagi signal? Pertuduhan yang tak berasas. Bukti ada?
Beg tangan di kerusi hadapan kereta di raba rakus, mencari telefon. Di saat genting macam ni lah, dia nak ajak main hide-and-seek. Saat jumpa telefon, ‘Allahuakbar, bateri ade 2% sahaja’.
Jari laju menekan kata kunci untuk mengakses telefon. Ikon ganggang telefon di sentuh, nama suami sebagai ‘Daddy Sayang’ dalam senarai panggilan semasa berada paling atas, lantas panggilan dibuat kepadanya.
kete kena langgar
hah?! Sha okay?” Sejuk hati isteri tatkala keadaan dirinya terlebih dahulu di utama.
Kemudian sambung panik.
sha ok, motor langgar sebelah pintu co-pilot time nak masuk parking
pegi balai buat report
ok”.
Aku pandang si A.
Suami saya suh buat report
Cik, tolong lah”. Tiba-tiba kata ganti nama ‘kak’ bertukar kepada ‘cik’. Apakah cubaan meng-jek di situ.
Saya bukan orang senang. Saya tak ada lesen, tak ada road tax. Saya nak pegi beli makanan untuk abang saya. Cik nak tengok rumah saya, saya boleh tunjuk”.
Arh sudah. Aku ni kalau orang kurang ajar dengan aku, memang aku balas selayaknya. Tapi kalau selagi tak meninggi suara dengan aku, juga aku balas selayaknya.
Awak ni dah tahu tak ade lesen, bawak motor cara macam ni, bahayakan orang. Kalau saya bawak pegi balai, sah2 awak kena.
Pause.
kejap
Panggilan kepada ‘Daddy Sayang’ sekali lagi.
Abang, cakap ngan dia jap”.
Telefon bertukar tangan.
Bla…bla..bla.
Kak, saya dah bincang dengan suami kak, saya bayar, tapi ansur2”. Eh eh, ‘kak’ kembali.
Ok, bagi no phone awak”.
Kemudian, ada panggilan di telefonnya.
Bla…bla..bla….
Kak, boss saya nak cakap dengan kak
Eh eh… boleh pulak mcam tu. Kalau shooting drama, agaknya dah berapa scene kat situ aje kan.
Bla..bla…bla…
Ok la, boss awak bgtahu nak datang tengok kereta karang. Tp apa2 hal bagi no phone awak dulu

Sekali lagi beg tangan aku di raba kasar. Mencari pen dan kertas. Knape tak salin kat phone je? Kan tadi aku kata ada 2% je bateri, harus lah dah mati, kang nampak menipu lak cerita aku ni kalau subjek telefon dalam cerita ni masih berterusan.

Sebenarnya aku dah tahu dalam beg tangan aku tak ada sebatang pen atau secebis kertas pun. Tapi aku nak jugak cari, konon mengharapkan keajaiban. Cess.
Finally, jumpe kertas dan pen dalam laci dash-board kereta.
No telefon A dan boss nya aku salin, serta nombor pendaftaran motor si A.
Sebaik selepas itu, aku beredar dari tempat kejadian. Selera untuk pisang goreng, sate ikan sos pedas manis dan pulut panggang panas telah lama hilang.

Ketibaan aku di rumah abah, di sambut Aliya, bercerita kisahnya yang memakai baju Aqeela. Kalau kakak tak cerita pun, mami dah tahu sayang.
Masuk ke dalam rumah, mencari plug yang available untuk aku mengecas telefon.

Umi, kete ngah kena langgar” sambil berjalan perlahan ke bilik air, waktu asar telah sejam lebih berlalu.
Hah!” balas umi. Lantas keluar melihat keadaan kereta. Sayup-sayup dengar suara umi berkata-kata, yang aku kira tak dengar pun tak apa. Reaksi orang terkejut selalu nya lebih kurang sama untuk kes-kes macam aku ni. Kemalangan kecil. Kan?

Usai solat asar. Abah mengambil gambar keadaan kereta dan di hantar kepada menantunya, suami aku lerrr.

Ok, back to the business.

Panggilan kepada ‘Daddy Sayang’.

Boss si A nak datang tengok kereta karang”.
Ok, bincang baik2”.

The cool-est suami in the world. *Pembaca sekalian, sila puji suami masing-masing sekarang*
Ketika panggilan di buat, suami sedang menikmati juadah minum petang pisang goreng cicah kicap bersama teman-teman sekerja. Riuh bunyi latar perbualan kami.
Suami aku ni buat-buat tak heran ke ape kereta dia kena langgar?


Barang buruk yang lama usah di kenang.
Usai isyak. Jiwa lebih tenang, berserah. Melayan karenah anak-anak lebih mendamaikan. Tiba-tiba panggilan masuk. Nama caller tertera “******” aka si A. (jangan bersangka buruk, aku tak tulis yang tak baik, tp ade no pendaftaran motornya, sebab itu diganti dengan tanda *). ;-)

Saya boss “si A”. Boleh saya datang rumah, nak tengok kereta”.
Boleh”.
Suami mesti tahu tentang itu, dan suami meminta abah aku datang untuk temankan aku.
Kebetulan. Mereka datang serentak. Pihak si A dan abah aku.
Si A aku sangka berdua dengan boss nya sahaja. Rupanya 4 orang yang hadir. Serun bila dipikirkan. Nasib baik tak bawak kayu parang dan sebagainya. Tetapi melihat kelibat abah di situ, aku berlagak cool.
Seorang lelaki berbadan tegap, berpakaian kemas, rambut rapi di sikat. Gaya mcam polis jeee.

Saya wakil dari bahagian trafik” memperkenalkan diri.
Amboiiiiii. Kau bawak polis pulak dahhhhh. Permainan apakah ini.
Dan lagi sorang, wajah jelas menunjukkan bangsa Cina. “Ini tauke workshop di ****”. Beritahu boss si A.
Boss si A sebagai B.
B lagaknya cool saje. Umur awal 40-an aku kira. Memulakan perbincangan dengan mukadimah yang tenang dan tersusun. Ciri-ciri orang berniaga jelas di situ. Selalunya, orang meniaga ni ramai kenalan dan pelbagai peringkat. So, jangan hairan kalau dia heret majistret sekali datang rumah aku. Kalau. Aku kata kalau.

Ade seketika, pegawai trafik mencelah. Dan penyataan nya seperti menuduh aku yang salah. Konon, di buktikan dengan keadaan hentakan pada kereta aku itu, dia dapat meneka jarak motor si A dengan kereta aku pada ketika kejadian berlaku.

Weih sape tak marah weih, sakit hati aku weih. Kena tuduh kot. Apa lagi, meninggilah suara aku dan pitching lari sedikit.

Kau takde kat tempat kejadian, lepas tu kau cuba buat andaian dan bgtahu “saya tak sebelah kat mana-mana pihak ye” tapi jelas-jelas kau cuba bela si A yang kononnya kau banyak pengalaman dgn kes-kes macam ni dan kau cuba buktikan kau betul dengan teori kau yang seperti silap mata yang tak jadi.

Kemon la derr, aku tengok kau pun macam adik-adik lagi, celah mana la pengalaman kau yang banyak tu. Cara kau cakap pun tak firm, kau ingat aku nak setuju? Sebab kau polis? Salah konsep derrr.


Kot ye pun kau banyak tengok citer CSI macam aku tgok cite bersiri tu, tapi aku tak delah terpengaruh sangat. Mengisi masa lapang sambil makan kuaci boleh ar kot. Tak yah la kau pun nak berlagak mac taylor, tak pun horatio caine. Tetiba, mata kasar kau nampak “eh-eh bulu kaki di bahagian tayar belakang. Haaa… milik siapakah ini?” Jeng jeng jeng. Sejenis contoh di situ.


Suasana hangat seketika. Si B mencelah, dengan harapan mendamaikan keadaan. Berjaya.
Aku buat panggilan kepada ‘Daddy Sayang’ dan minta berbicara dengan si B.
Bla..bla..bla…
Lama perbualan mereka. Yang mana telah bersepakat pihak A dan pihak aku sama-sama menanggung kos pembaikian kerosakan kereta putih tersebut. Man-to-man talk. Rupanya lebih berisi. Betullah, perempuan ni emosi berlebihan. ;-). Aku lettew.


Sekian lah kisah kemalangan kecil yang sengaja aku panjangkan, nak menampakkan thrill. Menjadi ke? Haha.

Jelitawan dan cantik-wan sekalian, berhati-hatilah di jalan raya. Peka dan fokus ketika memandu, jangan lalai,  contohnya terbayangkan sate ikan sos pedas manis semasa memandu. Sila jangan. Hehe
Bila dah berlaku kemalangan, hakikatnya kedua-dua pihak terpaksa menanggung kerugian regardless siapa salah dan siapa betul, right?

Selamat memandu. Eh! ;-)
 

Thanks for dropping in!;-)

2 comments:

  1. so mcmana sha?
    si A byr gantirugi tak?

    berckp psl si putih yg sama,
    kak lily pn dh calarkn si putih milik suami..
    hahahah..
    menangis telefon kat platform ketor2 lutut psl silap diri sendiri..
    huhuhuhu

    ReplyDelete
  2. Bos si A nk bayo kan dulu.
    Lan baru anto repair sabtu lepas, katanya seminggu baru siap, ngam2 la Lan balik weekend ni.

    Klu ikutkan si B cadang anto kat bengkel kawan dia hak dia bawa tu ar, konon dpt muroh, tp Lan xmo, dia bawa kedai lain.
    Dok kira ar brape pun, hak pasti A kena bayo gok.
    Kalau dok sha ngamuk, ekeke

    Adat doh kak Leily, dok saloh kita saloh orang lain, tp sian ke tuan empunya la, hehehe. ;-)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...