Friday, January 07, 2011

bintat sana, calar sini...shiannn dia..


Nampak x red spot kat dahi Aliya?
and garisan merah yang x berapa lurus kat sebelah hidung bawah mata aliya?

Red spot tu ada 3 semuanya di kawasan muka dan kepala.
tambah lagi 2 kat 2-2 belah lengan.
Dalam pic ni x nampak sangat benjol.
Actually bukan benjol, tp macam benjol. hehehe
Tahu kenapa???
Sbb kena gigit nyamuk.
Pic ni hari ke-2 selepas kena gigit.

Kulit Aliya sangat sensitif, macam DADDY dia.
Xleh cubit, gigit, pegang kuat2 mahupun LEMPANG, :p
sbb SERTA-MERTA akan jadi merah2.

Kalau kena gigit serangga, contoh terdekat ialah nyamuk.

Kronologinya ialah :
Mula2 dia merah2 malu dulu, xmo show-off lagi.
X lama lepas tu dia akan jadi bulat besar dan merah.
Kemudian membesar dan seperti benjol.
Kalau orang tgok mesti cakap terhantuk kat mana2.
NO! Kena gigit nyamuk sahaja!
Lepas tu bila bengkak dh surut sket, bulat tadi dh berkurang, tp dia akan jadi bintat lak.
Lama2 mengecil dan mengecil.
And ade yang kadang2 tinggal kesan cam lebam.
Agak mengambil masa nk hilang.

Calar tu kenapa lak??
Smalam lepas balik keje, aku kemas umah jap, aku biarkan Aliya main ngan adik aku jap.
Agak lama jugak la aku duk mengemas2, lepas tu dia dh rengek2 macam x selesa, itu tandanya mengantuk.
Since dh nk dekat maghrib, aku mandikan dia dulu.
Lepas mandi selalunya Aliya mesti nak tido, so aku ulit dia jap, then masuk buai tanpa bg susu pun, sbb nampak dh mengantuk sangat.
Bila masuk je buai, dia nangis, aku tepuk2 dulu, tp x jalan, dh merangkak bagai dh dalam buai tu.
Tiba2 Aliya meraung kuat giler, terkejut aku.
Terus aku angkat dia, tgok2 bawah mata dh berdarah.
Haiyyaaa....
Aku baru je potong kuku dia, cepat sungguh panjang.
Sebab suka poo-poo la nih. *orang lama2 yang kata :p*

Aku bersihkan luka tu, sapu ubat sket bagi susu terus tido.
Fuuuhhhh......
.
.
.
.
.
Rehattttttttttttttttttttttttttt........
p/s: solat maghrib belum tuuueee? :p


Moral :
Selagi anak x settle, tolong jangan settlekan mende lain dulu. ;-)

Salam.............

2 comments:

  1. kuat nya dia gesel2 dgn kuku dia smpai berdarah...ishh risau nyaa...takut terkena mata kann..

    ReplyDelete
  2. kadang2 selamba je jari dia masuk mata. mmg kena alert tang kuku dia tu, cepat ngat panjang. nk potong bukan senang, kena tunggu time dia tido baru leh potong.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...