Wednesday, April 27, 2011

My princess development milestone – 8 months to 10 months


Lama kan tak update pasal princess ai tu. Last skali masa kat entry ni.
Untuk kesenangan Aliya review bila dia dh pandai main tenet nanti.
Jangan bukak beautifulnara yeee, nanti mommy babap! ;-)

Aliya’s milestone. Chekidaut!

8 bulan
-         - Aliya dah boleh duduk sendiri. ;-)

-         - Berat 8.5 kg.
-         - Sangat aktif – training panjat sofa. Keluar dari walker sendiri tanpa bantuan sesiapa. Maka walker dah masuk muzium. Tp kadang2 perlu gak bantuan walker, sbb aku x larat nk main kejar2 hari2.
-         - Demam masa nk masuk 9 bulan. Risau gak, sbb time tu lepas balik dari Singapore. Hampir 2 minggu demam. Tp tetap aktif seperti biasa. Mak heran nyah!

9 bulan
-         - Aliya dh pandai wave good-bye. Seronok!! Pantang aku sebut ‘babai’ je, terus tangan dia laju je ayun.
Hehe..laju je ayun, mata tgok tv ;-)
-         - Dah expert meniti kat tepi2 sofa, meja kopi, tepi katil, tolak walker ke depan belakang. Tp bila ajar tatih, mesti xmo, terus duduk. Eee… malas betul!
-         - Pandai sebut ‘mi’ which is referring to her mommy. ;-). Kalau dia majuk kena marah, mesti dia sebut ‘mi..mi…’ lepas tu datang kat aku. So, betulla dia panggil aku kan. ;-)
-         - Sebut 'bak' atau 'bik' kalau nk nenen. Kalau aku baringkan dia sebelah aku, sepantasnya dia mengadap aku, sambil buat2 muka sedih, then sebut ‘bak..bak..’ kadang2 ‘bik..bik…’, tangan duk raba2 buka baju aku. Haaa..pandai la yeee…
-         - Aku dh bg makan nasi bulat-bulat. Tak blend, tp kena letak kuah banyak2 ar. Feveret kuah ialah kuah sayur masak lemak. Kadang2 aku bagi je kuah singgang, tp tahan la bau hanyir sket. Ekekeke
-         - Paling suka dengar lagu Satu Malaysia. Siap joget2 lagi tau. Eee….jangan amal selalu ye, mommy nk Aliya pandai mengaji dulu.
-         - Sofa umah tokmi dah jadi milik Aliya. Dengan 2 langkah dia dah sampai atas. Lepas tu depa 2-2 tangan letak atas arm-holder, dah macam big boss! :p
-         - Asyik nk berkepit ngan aku. Part ni aku paling lemah. Sampaikan aku nk gosok gigi, cuci muka pun kena dukung dia. Xmo-xmo-xmo macam tu. (baca ikut gaya Zizan selalu buat tu ye)
-         - Berat 9.0 kg. naik la 500 gram. Ok la daripada xde kan. ;-)


10 bulan.

-         - Aliya baru masuk 10 bulan setengah.
-         - Pagi tadi timbang berat aliya dah 10kg. Alhamdulillah… patut la aku rasa macam bawak beg beras klu dukung dia. Ekekeke
-         - Aksi terbaru pandai tepuk tangan. Masa 9 bulan dh pandai tepuk, tp tepuk dada, x pun genggam tangan, pastu laga2 kan tangan dia. Tiap kali aku nyanyi lagu “tepuk amai-amai” mesti dia buat aksi tu. Skang ni, klu nyanyi lagu ape2 pun, mesti tepuk jugak. Bukan main seronok klu dengar lagu. Kadang2 ikut sama nyanyi, tp versi syiok sendiri.
-         - Sampai skang xmo pegang botol sendiri, nak mommy jugak yang pegang sampai tertido.
-         - Kalau pegi shopping barang, TERserempak ngan mainan yang gerak2 tu, ala yang kena masuk syiling 50sen pastu kuar lagu,haaa…. mesti bg reaksi suh benti letak dia dalam tu. Tapiiiiiiiii…awas! Kalau dh letak tanggung la sendiri kesan dia. Cair ‘ear shit’ kalau dengar dia melalak.
-         - Kalau pegi makan kat kedai, tahan muka ar sket. Lambat je suap dia mesti aku kena marah. Siyes bekeng si Aliya ni. Jerit2 kalau makanan lambat masuk mulut dia. Malu mommy tau, sshhhh!!! pelan sket sore tuh!
-         - Pandai ekpres muka klu merajuk, buat2 merajuk yang sebenarnya. Aku cakap “ape ni!!”, terus tarik muka merajuk sambil pandang aku, konon2 tunggu signal dari aku nk pujuk dia. Bila aku senyum je, konfem dia buat muka senyum kambing tu. Eeee…..geget kang!
 Bila aku sound "ape ni!!!! eee....!!"
Dia akan tarik muka semewet tu...


 Buat2 sedih.... 


 Tarik perhatian aku. Mata nk tertutup, tp tetap pandang aku. dengan harapan...
"Bila mommy nk senyum nih"


 Makin aku jeling, makin menjadi2 semek ni. Air mata xde setitis pun...
Dah la main produk-kecantikan aku.
Tp sebb kesian, kasi chance la.


Bila aku senyum je...


 Terus cover senyum balik. Memang ar semek ni!


Tgok ar, tadi nk nangis, pastu boleh pulak senyum2 kambing.

Td pejam sbb nk nangis, ni pejam sbb galok!

Aliya ngade!

Ini je yang terlintas kat kepala minda ni. Hehehe….

Ape yang aku perasan pasal Aliya ni, perut aliya ade sistem penghadaman yang TERBAIK. Ekekeke
Dalam sehari 4-5 kali poo-poo adalah normal. Aku risau gak, cacing ke ape, tp doctor kata xde ape2 masalah. Sbb tu, klu Aliya lambat uk-uk dalam sehari tu, aku dah sangat RISAU. Ye la, sembelit satu hal, takut x poo-poo langsung, sbb dh terbiasa 4-5 kali sehari.

Apa2 pun, mommy doakan Aliya membesar dengan sempurna. Jadi anak solehah yeee….


 Apa jua mainan dia adalah barang perhiasan. Tp kalau bg ubat gigi, ubat rashes, berus gigi, deodorant dan macam2 lagi yang x sepatutnya, memang happy giler!
Tak faham aku!
(abaikan padangan belakang yeee)


 Haaa....ni pun mainan dia. Baru beli tu ye, jangan ketuk2, kang pecah toner tu, tak cantik mommy nanti. :p

 
 Gigit sampai terkoyak plastik kotak tu. haisshh!!!




 Yeay!!! Mommy nk g beli duyan jap agi! :p


 Heheh, deodarant daddy yang Aliya selalu bawak tido. ;-)


 Muah!!!!!

Mommy sayang Aliya dan munna (nama bear tu, asben bg nama) ekekeke









Pssst: lately, Aliya kerap sungguh hisap ibu jari kaki dia tu..haishhh!!!

6 comments:

  1. irdiena n aliya punyer development almost same..xtahan kan..dh pandai cri nenen sendiri..bkk baju...hahahahahaha

    ReplyDelete
  2. hehehe,memang pun. tp yang paling kejam bila kena gigit. dh 800 kali berdarah tau. nangiss!!!!

    ReplyDelete
  3. mana LIKE button sha?!.. nak tekan.. ;)

    ReplyDelete
  4. kena renovate balik umah ai ni, roboh baru2 ni. eee...geram! :p

    ReplyDelete
  5. hehe.. moga jadi anak solehah ye alya!!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...