Monday, November 07, 2011

Dapur Aku - Pavlova in the house ;-)

Mood ber'baking' kembali bertandang. Nafsu cemburu melihat rakan2 memuatnaik pelbagai macam gambar kek di laman sosial membuatkan aku terpanggil untuk turut menghasilkan kek dari air tangan ku berbanding memilih sekeping kek di resepi rahsia. Gituuuuewww...

Maka proses bermula. ;-)

Oh ya! Resepi sangat banyak aku tengok di internet, pun di blog Suliana aku jeling2 jugak link yang dia kasi tu. Mostly resepi yang aku tengok lebey kurang sahaja senarai ramuan nye. Mana resepi yang lagi pendek hak tu la yang aku tengok, ekekeke...


4 biji telur putih gred A yang di asingkan dengan penuh hati2, terasa diri dh macam sorang peserta Masterchef Malaysia, padahal nk makan sendiri je punnn.... hehehe...
Putar pakai mesin untuk yang rajin macam aku, kalau malas jangan putar, bakar je terus. ngeh ngeh ngeh



Bukti meringue aku menjadiiii... Yeay!!!!! Lepas dh masuk gula dia akan kelihatan lebih berkilat dan sangat menarik. Aku suka. ;-)


Nampak tak? Nampak tak? Bukti lagi nih. Kalau meringue tu x tumpah/jatuh/menitik konfem memang menjadi lah tu. ehehehe


Lepas dh rasa2 yakin meringue aku menjadi, maka boleh la di letakkan di atas kertas turas, tp sbb aku xde kertas tu, maka aku guna kertas minyak, itupun nasib baik ade. Aku pun bentuk2 la sendiri meringue tu sampai la jadi macam gambar di atas sebelum selamat masuk dalam ketuhar pembakar.



Maka siap lah pavlova ciptaan aku. ekekekeke
Bandar cyber ni x jual strawberry, maka aku replace ngan anggur hitam tanpa biji. Laki aku lagi kejam tauuu... aku suh dia carikan strawberry, dia buat2 muka terkujat (read terkejut), aku saje je nk test, sekali sampai kat pasar, dia call aku kat umah "sha, strawberry xdok, abang beli nangka bole?".
Aku sakit hati, tapi aku layan kan aje, "ok, beli 8 guni yeee".
Sampai je umah dia hulur plastik anggur kat aku. ekekekeke


Aku bagi sket kat umah parents aku, sekali diaorang call, x cukup. ehehehehe



Salam....


Thanks for dropping in!;-)



4 comments:

  1. bila la su nak wat lagi pavlova ni.sya tak rasa manis sgt ke? ke dah kurangkan gula??

    ReplyDelete
  2. skarang pun boleh sue, kan masih bercuti. ;-)

    Sha nyer x manis, tokmi Aliya pun sukaaa, maknanya tak manis, sbb tokmi Aliya mmg ANTI manis2 ni. Sha kurangkan banyak ngat gula, takut gak meringue tu x jadi, tp ok lah, boleh la makan, macam gula2 kapas kan bila masuk mulut.

    Tokmi Aliya kata, masuk mulut telan terus, x yah kunyah2. hehehe

    ReplyDelete
  3. ohh..buat pavlola!hebakk ahhhh.kehkeh.tp nya pavlola org sokmo tgk pesen lain.byk pesen pavlola ni dok.lapo plokkkk tgk pavlola ni.tlg la possssss...

    ReplyDelete
  4. hebakkk mende laaa sangat, pertama kali jumpe ramuan kek hak paling sket, sbb tu nk try buat, tp rupanya, pantang larang lok hak berlebih2, klu langgar pantang larang mmg x jadiiii.

    sbb pavlova sha letok anggur kot, dok comelllll...hahaha, sibaik x letok nangka.
    pavlova ni lebih kurang macam gulalir la, tp tambah ngan whipping cream. :P

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...